Elavtalsvillkor

Uppdaterades 06 Mars 2024.

Se även Allmänna avtalsvillkor utarbetade av Svensk Energi (link).

Varför elhandel via KanEL

För att kunna ta del av tjänsten KanFLEX behöver du ha KanEL som elhandlare, du blir alltså helkund där både elhandel och balanstjänster går via oss, och du får fördelen med en enda motpart för all elhandel.

Villkoren i korthet

Ditt elpris är ett timpris som varierar från timme till timme baserat på det aktuella marknadspriset för el. KanEL lägger på ett påslag för KanELs kostnader med anledning av inköpet av den el du förbrukar samt hantering av ditt elavtal. Tillsammans utgör dessa kostnader ditt elpris per timme.

Utöver det rörliga priset tillkommer en fast abonnemangsavgift per månad.

Du får faktura i efterskott, månadsvis.

KanEL Sweden AB:s allmänna villkor för elhandelsavtal

Dessa allmänna villkor avser elleverans till näringsidkare (nedan "Kunden") och utgör en integrerad del av Kundens avtal med KanEL Sweden AB (nedan "KanEL").

Giltiga från och med 2024-02-15

Generella villkor

1. Allmänt

Avtalet mellan Kunden och KanEL består av elhandelsavtalet inklusive dessa allmänna villkor och branschens vid var tid gällande allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till näringsidkare, för närvarande EL 2012 N rev. Elbranschens villkor finns att läsa på www.kanel.se eller kan beställas hos KanEL:s kundservice. Elhandelsavtalet, dessa allmänna villkor och elbranschens villkor benämns fortsättningsvis gemensamt för "Avtalet". I den mån skiljaktigheter förekommer ska elhandelsavtalet inklusive dessa allmänna villkor för elhandelsavtal med näringsidkare äga företräde framför branschens allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till näringsidkare.

Avtalet är giltigt från och med den dag som KanEL, genom undertecknande av elhandelsavtalet, har accepterat att leverera el till Kunden. KanEL förbehåller sig rätten att genomföra en sedvanlig kreditprövning av Kunden som kan leda till att KanEL avböjer leveransen.

Avtalad leveransvolym omfattar Kundens hela elbehov i uttagspunkterna för de i Avtalet angivna anläggningarna under Avtalets hela giltighetstid. Om det är ett annat bolag än Kunden som har ingått avtal med berört nätföretag för uttag av el från en uttagspunkt som omfattas av Avtalet, ansvarar Kunden för att Kunden har fullmakt att ingå Avtalet för sådant bolags räkning.

Leveransen av el till Kunden påbörjas vid överenskommet startdatum enligt vad som har angivits i elhandelsavtalet, under förutsättning att Kunden lämnat fullständiga och korrekta uppgifter som godkänns av elnätsföretaget vid KanEL:s leveransanmälan. KanEL förbehåller sig rätten att flytta fram datum för planerat startdatum för leverans om samtliga nödvändiga uppgifter för leverantörsbytet inte erhålls i rätt tid. KanEL ansvarar inte i något fall för försenad startdatum för leverans som beror på bristfällig eller felaktig information från Kunden. Kunden är inte heller berättigad till någon som helst ersättning från KanEL i anledning av försenad startdatum för leverans när detta beror på Kundens ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Kunden svarar för eventuella kostnader som rör avtal med annat elhandelsföretag.

Elbranschens villkor, dessa allmänna villkor och ytterligare information om KanEL:s olika elavtal, priser och övriga tjänster finns redovisade på KanEL:s hemsida. Där finns även information om hur Kunden ska gå till väga för att lämna klagomål. Kunden kan även få del av denna information genom att kontakta KanEL:s kundtjänst.

2. Fakturering och betalning

Kunden förbinder sig att betala för all el som KanEL levererar enligt detta Avtal. Kundens betalningsansvar omfattar all leverans av el som sker till de anläggningar/uttagspunkter som omfattas av Avtalet oavsett om anläggningen ägs av Kunden, annat bolag ingående i samma koncern som Kunden eller eventuellt annat bolag, dock att KanEL kan acceptera att Kundens betalningsansvar ska vara subsidiärt för de anläggningar som ägs av annat bolag.

Såvida inte annat har avtalats sker fakturering i efterskott och Kundens betalning ska vara KanEL tillhanda senast på angiven förfallodag. Om Kunden inte erlägger full betalning av KanEL:s fakturor senast tio dagar efter angiven förfallodag, har KanEL rätt att begära godtagbar säkerhet, alternativt förskottsbetalning för att KanEL ska vara skyldig att fortsätta leverera el till Kunden enligt Avtalet. Begränsningarna i Elbranschens villkor rörande KanEL:s rätt att begära och inneha säkerhet gäller inte för detta Avtal, såvida inte annat följer av tvingande bestämmelse i ellagen (1997:857).

KanEL äger rätt att överlåta uppkomna fordringar mot Kunden enligt detta Avtal till tredje part.

3. Elinköp och prissättning

För timmätta uttagspunkter baseras KanEL:s inköpspris på de faktiska entimmespriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool för det aktuella elområdet varje enskild timme. Till inköpspriset tillkommer kostnader för kraftinköp såsom avtalat påslag, Nord Pool spotavgift, balanskraft-/reglerkraftskostnad, kostnad för ursprungsmärkning, fast avgift, kostnad för elcertifikat samt vid var tid gällande lagstadgade skatter och avgifter.

För månadsmätta uttagspunkter baseras elpriset på KanEL:s inköpspris som det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggningar finns sammanvägt med KanEL:s anskaffade energivolym i respektive elområde. Till inköpspriset tillkommer kostnader för kraftinköp såsom avtalat påslag, Nord Pool spotavgift, balanskraft/reglerkraftskostnad, kostnad för ursprungsmärkning, fast avgift, kostnad för elcertifikat samt vid var tid gällande lagstadgade skatter och avgifter.

KanEL:s kraftanskaffning gentemot Nord Pool hanteras ränte/kreditneutralt för KanEL och Kunden ska således kompensera KanEL för det negativa kassaflöde som KanEL åsamkas gentemot Nord Pool för kraftanskaffningen till Kundens anläggningar.

4. Skatter och avgifter

Till elpriset tillkommer vid faktureringstillfället gällande skatter och avgifter och andra pålagor beslutade av myndighet som utgår på KanEL:s elleveranser enligt Avtalet.

För det fall ny skatt eller avgift införs efter det att Avtalet ingåtts, eller en ändring sker av redan gällande skatt eller avgift (och i förekommande fall den särskilda beskattningen av kärnkraftsreaktorer genom den s.k. effektskatten), eller av reglerna för beskattning eller beräkning av skatt eller avgift, vilken ändring medför en kostnadsökning för KanEL har KanEL rätt att ändra priset i motsvarande mån. Motsvarande gäller i de fall där kostnaden helt eller delvis försvinner, eller om kostnadens storlek på annat sätt förändras.

5. Information om el

Kunden har rätt att erhålla information från KanEL avseende bränslemixen och miljöpåverkan från den elleverans som genomförs enligt Avtalet. Om Kunden begär det kan sådan information tillhandahållas av KanEL.

6. Mätning

Om Kunden har en separat mätstation som är ansluten till stamnätet, åtar sig Kunden att utan dröjsmål tillhandahålla information om sitt produktions- och konsumtionsbidrag (i förekommande fall) till KanEL, om inte sådan information kan erhållas från nätföretaget eller från Svenska kraftnät. Information ska tillhandahållas i enlighet med de rapporteringskrav som Svenska kraftnät kräver, för närvarande per timme, och i ett format som passar KanEL eller som överenskommits av parterna.

7. Avtalstid och uppsägning

Avtalet gäller tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad. Uppsägning ska ske skriftligen.

Om Kunden har ingått Avtalet för viss angiven tid, upphör Avtalet automatiskt att gälla vid denna bindningstidens utgång. Om ingen av parterna sagt upp Avtalet i enlighet med uppsägningstiden ovan senast en (1) månad före den avtalade bindningstidens utgång, förlängs Avtalet med ytterligare ett år i taget. Efter första förlängningen förlängs Avtalet därefter på tillsvidarebasis. Uppsägning ska ske skriftligen.

Om Kunden vill byta elleverantör ska Kunden påkalla byte genom att kontakta ny elleverantör. Kunden ska meddela KanEL om byte av elleverantör i god tid innan avtalad flyttdag enligt Avtalet eller senast tjugoen (21) dagar före byte av elleverantör.

8. Kundinformation och dataskydd

Enligt ellagen har Kunden rätt att kostnadsfritt få tillgång till sina förbrukningsuppgifter och därtill relaterad information och att låta tredje man företräda sig. Kunden kan få tillgång till information genom att kontakta KanEL:s kundtjänst. Information kan även lämnas genom kundportalen på www.kanel.se.

Kunden har rätt att begära rättelse eller radering av felaktiga personuppgifter eller att begära begränsning av behandlingen av personuppgifter. Kunden kan lämna eventuella klagomål beträffande behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten. För mer information, se vår integritetspolicy som finns tillgänglig på www.kanel.se.

9. Marknadsföringskommunikation och transaktionsmeddelanden

Vi kan skicka marknadsföringsmeddelanden och erbjudanden relaterade till våra tjänster till den e-postadress eller det telefonnummer som Kunden angett. Kunden har rätt att när som helst avanmäla sig från sådan kommunikation genom att följa instruktionerna i meddelandet eller genom att kontakta oss direkt.

Förutom marknadsföringskommunikation kan vi även skicka transaktionsmeddelanden relaterade till Kundens interaktion med våra tjänster, såsom fakturor, kontoaviseringar och annan viktig information. Dessa meddelanden är nödvändiga för att våra tjänster ska kunna utföras och kan innehålla personuppgifter.

10. Efterlevnad av antispamlagstiftning

Vi är åtagna att följa tillämpliga antispamlagstiftning och regler. Vår marknadsföringskommunikation inkluderar tydliga avanmälningsmekanismer och vi respekterar Kundens preferenser gällande marknadsföring.

11. Force majeure

Om part hindras att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet på grund av omständighet utanför partens kontroll och som parten inte skäligen kunde ha förutsett, ska sådan omständighet utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkten för prestation och befrielse från skadeståndsskyldighet och andra påföljder. Till omständighet som avses ovan hänförs exempelvis arbetskonflikt samt eldsvåda och annan olyckshändelse, myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, krigshandling eller annan liknande omständighet.

12. Överlåtelse

Part äger inte rätt att överlåta Avtalet eller rättighet eller skyldighet enligt Avtalet utan den andra partens skriftliga medgivande. KanEL äger dock alltid rätt att överlåta Avtalet och rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till bolag inom samma koncern.

13. Ändringar och tillägg

Dessa allmänna villkor kan av KanEL komma att ändras eller kompletteras. KanEL ska meddela Kunden om ändring eller tillägg senast trettio (30) dagar innan ändringen eller tillägget träder i kraft. Meddelande kan ske via e-post, post eller genom publicering på www.kanel.se.

Om Kunden inte accepterar ändringen eller tillägget i dessa allmänna villkor har Kunden rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan, vilket ska ske senast innan ändringen eller tillägget träder i kraft. Underrättar inte Kunden KanEL om att Kunden inte accepterar ändringen eller tillägget, anses Kunden ha accepterat ändringen eller tillägget.

14. Meddelanden

Meddelanden enligt Avtalet ska skickas till nedanstående adresser eller de adresser som på annat sätt kan framgå av Avtalet. Meddelande anses ha kommit mottagande part tillhanda när det har levererats till den adress som parten har angett. Part ansvarar för att meddela ändring av adress- eller kontaktuppgifter.

15. Ansvarsbegränsning

KanEL ansvarar inte för indirekt skada eller förlust såsom utebliven vinst, förlorad omsättning eller annan ekonomisk förlust som inte är direkt hänförlig till KanEL:s avtalsbrott. KanEL ansvarar inte heller för skada på egendom eller person till följd av fel i eller försening av elleverans enligt Avtalet.

16. Tillämplig lag och tvist

Dessa villkor, och Avtalet i övrigt, ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt.

Om tvist mellan Kunden och KanEL inte kan lösas i samförstånd ska den slutligen avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut ("SCC"). SCC:s regler för förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC:s styrelse med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att SCC:s Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska styrelsen också besluta om huruvida skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Säte för skiljeförfarandet ska vara Stockholm, Sverige. Språket för förfarandet ska vara svenska.

Innan tvist hänskjuts till skiljeförfarande ska part begära medling av tvisten enligt SCC:s regler för medling. Vid talan i anledning av exigibel, klar och förfallen fordran får KanEL dock ansökan om stämning hos Stockholms tingsrätt, eller den tingsrätt som är behörig enligt 10 kap. 1 § rättegångsbalken (svarandes hemvist) eller genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

17. Kontaktuppgifter

KanEL Sweden AB, Peter Myndes Backe 16, 118 46 Stockholm

Telefon: 0707318666

E-post kundtjänst: support@kanel.se

Hemsida: www.kanel.se

Produktspecifika villkor för Tjänst

1. Rörligt timbaserat elpris

Timpris förutsätter att anläggningens elförbrukning mäts minst varje timme. KanEL äger rätt att beställa mätning fördelad över dygnet och dygnsavräkning från Kundens nätföretag.

Slutligt elpris per timme fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad och består av det timvisa spotpriset på Nord Pool för aktuellt elområde, rörliga avgifter för handel med el, fast elcertifikatsavgift och fast påslag i öre per kWh. Årsavgift tillkommer. Med avgifter för handel med el avses de avgifter KanEL erlägger till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool, de avgifter rörande balanskraft och reglerkraft som följer av lagstadgat balansansvar för el, kreditkostnad och kostnader för ursprungsgarantier.

Vid fakturering visas slutligt elpris uppdelat på el, elcertifikatsavgift och påslag. Priset för el visas som Kundens snittpris för hela faktureringsperiodens samtliga timmar inklusive avgifter för handel med el för respektive månad. Uppgifter för enskilda timmar finns på KanEL:s webbplats.

2. Rörligt månadsbaserat elpris

Slutligt elpris fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad och består av KanEL:s rörliga kostnader för inköp av el till månadsavräknade anläggningar, fast elcertifikatsavgift, fast påslag i öre per kWh och årsavgift.

KanEL:s rörliga kostnader för inköp av el till månadsavräknade anläggningar för respektive elområde utgörs av ett viktat medelvärde av de timvisa spotpriserna på Nord Pool och rörliga avgifter för handel med el. Viktningen av spotpriserna görs utifrån förbrukningsprofilen för KanEL:s samtliga månadsavräknade anläggningar i respektive elområde. Med avgifter för handel med el avses de avgifter KanEL erlägger till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool, de avgifter rörande balanskraft och reglerkraft som följer av lagstadgat balansansvar för el, kreditkostnad och kostnader för ursprungsgarantier.

3. Gemensamma särskilda villkor för rörligt timbaserat elpris och rörligt månadsbaserat elpris

Andra motsvarande elmarknader för fysisk handel ska likställas med Nord Pool enligt detta Avtal i händelse av att KanEL skulle använda en sådan elmarknad i stället för Nord Pool.

Avtalet gäller under den avtalade bindningstiden, enligt vad som framgår av elhandelsavtalet eller KanEL:s avtalsbekräftelse, och får sägas upp av båda parter med 3 månaders varsel. Om Kunden väljer att teckna annat elavtal med KanEL upphör dock Avtalet att gälla den dag elleverans enligt nytt avtal inleds.

Konsumenträtt

Info om energibranschens allmänna avtalsvillkor hittar du på Konsumenternas Energimarknadsbyrå

Till Konsumenternas Energimarknadsbyrå

Rådgivning

Förutom marknadsföringskommunikation kan vi även skicka transaktions-epostmeddelanden relaterade till din interaktion med våra tjänster, såsom orderbekräftelser och kontoaviseringar. Dessa epostmeddelanden är nödvändiga för att våra tjänster ska kunna utföras och kan innehålla personuppgifter.Det går att få oberoende rådgivning om energieffektivisering hos din kommun. Du hittar din lokala energirådgivare på Energimyndighetens sida, under Energieffektivisering.

Hjälp och kundeservice

Om du behöver hjälp med vår tjänst eller inte skulle vara nöjd kan du kontakta oss på info@kanel.se. Vi har generellt en digital support och svara via mejl men om ärendet kräver kan vi ringa upp dig.

Extern hjälp och tvistelösning

Du kan alltid kontakta oss på info@kanel.se för att få information om dina rättigheter eller lämna klagomål. Om du ändå inte är nöjd finns information hos Konsumenternas energimarknadsbyrå och Allmänna reklamationsnämnden för råd om tvistlösning.

Elavtalsvillkor - KanEL Sweden AB